if-else-statement

همانطور که در قبل گفته شد،دستورات شرطی، منطق برنامه‌‌نویسی و ساختار آنرا شکل و فرم میدهد،اگر در یک برنامه نوشته شده دستور if گنجانده نشده باشد قطعا آن برنامه منطق لازم برای اجرای دستورات را نخواهد داشت.در ادامه به آموزش این دستورات شرطی خواهیم پرداخت.

فرم ساده‌ی دستور if‌ :

در ساده ترین حالت،دستور شرطی وقتی اجرا میشود که شرط آن دستور، درست (True) باشد،به مثال زیر متوجه کنید:

var temperature:Int = 10

if temperature <= 10 {

    print("It's cold Day")

}

در این مثال ابتدا یک متغیر به نام temperature ساخته‌ایم که میزان دمای فعلی را ذخیره کرده است،در خط دوم با استفاده از کلیدواژه if دستور شرطی را آغاز میکنیم،سپس"شرط" اجرای دستورات را در ادامه مینویسیم. 10=>temperature شرط این دستور میباشد.یعنی: اگر مقدار متغیر temperature کوچکتر یا برابر ۱۰ میباشد،در نتیجه در خروجی چاپ کن امروز سرد است. 

It's cold Day

این دستور یک دستور شرطی ساده میباشد،چرا که فقط زمانی دستور داخل if اجرا میشود،که شرط تعیین شده برقرار باشد،در مثال بالا اگر مقدار متغیر temperature کوچکتر مساوی ۱۰ نباشد،کامپایلر دستور پرینت داخل شرط را اجرا نخواهد کرد.

پس دستورات زیر خروجی نخواهد داشت،چرا که شرط برقرار نخواهد بود:

temperature:Int = 15

if temperature <= 10 {
    print("It's cold Day")
}

فرم if-else دستورات شرطی :

برخی از اوقات میخواهیم تعیین کنیم،اگر دستور اول اجرا نشود،دستور جایگزینی اجرا شود،در این مواقع از دستور else استفاده میکنیم،به مثال زیر توجه کنید:

نکته :واژه‌ی "else" به معنای (درغیر این صورت) است .

temperature = 15

if temperature <= 9 {

    print("It's very cold. Consider wearing a scarf.")
} else {
    
    print("It's not that cold. Wear a t-shirt.")
}

در این مثال در صورت برقرار نبودن شرط اولیه، کامپایلر میتواند به بخش else رفته و دستورات بعد از آنرا اجرا کند،پس شرط اول بررسی میشود،متغیر temperature برابر یا کمتر از ۹ نمی‌باشد،پس به بخش else رفته و دستورات بعد از آنرا (که داخل آکولاد باز و بسته است) اجرا میکند.

پس خروجی دستور بالا پرینت لاین دوم میباشد:

It's not that cold. Wear a t-shirt.

نکته: برای تغییر مقدار متغیر temperature، دیگر احتیاجی به نوشتن کلیدواژه‌ی var نمیباشد. البته در صورتی که این دستورات را پشت سر هم در playground نوشته باشید.

فرم else-if دستورات شرطی :

در مثال قبل حتما یکی از دو دستور پرینت اجرا خواهد شد،اما اگر بخواهیم دستورات شرطی زیادی را بررسی کنیم باید از دستور else-if استفاده کنیم،به مثال زیر توجه کنید:

٭ تمامی کدها و مثال ها را می توانید در بخش playground تست کنید.

temperature = 29

if temperature <= 10 {

    print("It's very cold. Consider wearing a scarf.")

} else if temperature >= 25 {

    print("It's really warm. Don't forget to wear sunscreen.")

} else {

    print("It's not that cold. Wear a t-shirt.")

}

در این مثال ابتدا بررسی میشود که اگر مقدار متغیر temperature برابر یا کمتر از  ۱۰ باشد دستور ()print اول اجرا شود،در خط بعد گفته میشود که درغیر این صورت اگر مقدار متغیر بیشتر و مساوی ۲۵ باشد،دستور ()print دوم چاپ شود،و در نهایت اگر هیچکدام از این شروط برقرار نشود دستورات بعد از else اجرا میشود.این دستورات را نوشته و خروجی را مشاهده کنید.

  • یادآوری:دوستان عزیزی که ابتدا پست های جدید رو مطالعه میکنند،توجه کنید که برای دیدن پست های قبلی و ابتدای این دوره آموزشی، باید به پایینی ترین پست مراجعه کنید و به صفحات قبل برگردید،چرا که ترتیب کلاسها بسیار حائز اهمیت است .