آرایه از جمله کاربردی‌ترین متغیرهای تمامی زبانهای برنامه‌نویسی است.در این پست به تعریف دقیق و چگونگی ساخت آنها در زبان برنامه‌نویسی سویفت میپردازیم.در ادامه همراه باشید.

در تعریف‌های متعارف، آرایه به این صورت تفسیر شده است: آرایه "Array" لیست متناهی از عناصر داده‌ای هم نوع است.

انواع آرایه وجود دارد: آرایه‌های یک بعدی و آرایه‌های دو بعدی،امروز ما با آرایه‌های تک بعدی آشنا خواهیم شد.در کل آرایه ها میتوانند ظاهری شبیه به تصویر زیر داشته باشند:

در تصویر بالا ما آرایه‌ای داریم که شامل ۷ مکان برای ذخیره‌سازی است،محل هر عنصر درون آرایه توسط اندیس (Index) معین می شود.پس با توجه به تعریف،در مثال بالا عدد ۴۵ در خانه ی سوم اندیس index قرار دارد،اما اگر از سمت چپ به راست تعداد خانه‌های آرایه را بشمارید متوجه میشوید که عدد ۴۵ در خانه‌ی "چهارم" این آرایه جا خوش کرده است،این تضاد به خاطر این است که شما خانه‌ی اول آرایه را برابر با "یک" و خانه ی بعدی را با "دو" ارزش‌گذاری کردید و همینطور تا انتهای آرایه،اما به خاطر داشته باشید همیشه اولین خانه‌ی آرایه ها با عدد "صفر" ارزش‌گذاری میشود،پس میتوان گفت در اصل index اشاره‌گری است که به "آدرس" هر خانه از حافظه‌ اشاره دارد،که آرایه ما را تشکیل داده است،پس با توجه به مثال بالا،عبارت ریاضی مجاور صحیح است: (Index 3 = 45).

حالا که با مفهوم کلی آرایه‌ها آشنایی پیدا کردید زمان مناسبی است که با ساخت آن در زبان سویفت آشنا شوید.

ساخت آرایه :

تمامی متغیرها با کلیدواژه‌ی var یا Let (برای ثابت ها) ایجاد میشوند.آرایه نیز متغیری توسعه یافته است،پس از این قانون مستثنی نیست.

٭ تمامی کدها و مثال ها را می توانید در بخش playground تست کنید.

var Myscore:[Int] = [2,3,5]

در این مثال آرایه‌ای به نام Myscore ساخته‌ایم که در آن رشته‌ای از Integer ها هر سه خانه آرایه را پر کرده است،همانند قبل میدانیم که index عدد ۲ در این آرایه،برابر با صفر ،همچنین index متناظر با عدد ۳ برابر است با "۲"و ایندکس آخرین خانه،۳ میباشد.آرایه ای داریم شامل ۳ محل حافظه که از ۰ تا ۲ ارزش‌گذاری شده است.

نکته: برای ساخت آرایه،باید قالب زیر را رعایت کنید:

 [مقدار۳،مقدار۲،مقدار۱] = [نوع]:نام متغیر var 

توجه کنید که نوع هر آرایه باید درون کروشه [ ] نوشته شود.برای آشنایی هرچه بیشتر،مثالهای زیر را حتما در محیط playground تمرین کنید:

var Array1:[String] = ["Ali","Hamid","Borna","Shayan","Dana"]
let Array2:[Int] = [23,55,37,55,987,000,9,4,134]
var Array3:[Double] = [12.3,23.6,768.4,59.9]

در مثال بالا Array1 مقادیر رشته‌ای و Array2 مقادیر عددی (عدد صحیح) و Array3 مقدار عددی (عدد اعشاری) را نگه داری میکند،زمان خوبی است که چالش کوچکی داشته باشیم.

چالش:اگر بخواهیم آرایه‌هایArray1,Array2 و Array3 را درون آرایه‌ی چهارمی ذخیره کنیم،باید از چه نوع آرایه‌ای استفاده شود ؟


در این پست شما با آرایه‌ها آشنا شدید و چگونگی ساخت آنها را نیز فرا گرفتید،در پست های بعد،به ادامه ی آموزش آرایه‌ها خواهیم پرداخت،اما قبل از آن سعی کنید با مطالعه بر روی انواع آرایه ،جواب چالش را بدست آورید و در بخش نظرات برای من ارسال کنید.


یادآوری:دوستان عزیزی که ابتدا پست های جدید رو مطالعه میکنند،توجه کنید که برای دیدن پست های قبلی و ابتدای این دوره آموزشی، باید به پایینی ترین پست مراجعه کنید و به صفحات قبل برگردید،چرا که ترتیب کلاسها بسیار حائز اهمیت است .


< جلسه‌ی بعد

> جلسه‌ی قبل