در تمامی زبان های برنامه نویسی علاوه بر متغییرها،که می توان مقدار درونی آنها را به اقتضای کاربردشان در هر جای برنامه تغییر داد،نوع دیگری نیز به نام ثابت (Constant) وجود دارد. همانطور که از اسم آن پیداست مقدار درونی Constant در تمامی طول برنامه ثابت خواهد ماند. برای ایجاد ثابت ها باید از کلیدواژه ی Let ستفاده کرد.در ادامه همراه باشید

به مثال زیر توجه کنید :

٭ تمامی کدها و مثال ها را می توانید در بخش playground تست کنید.

Let myConstant:Int = 123 

نکته:ایجاد ثابت ها، هم می تواند با تعیین نوع همراه باشد هم بدون آن، البته به دلیل بهینگی در میزان مصرف حافظه برای متغیرها، یا ثابتها بهتر است نوع آنها توسط برنامه نویس مشخص گردد.مثال زیر تفاوت متغیر با ثابت را آشکار میکند:

٭ تمامی کدها و مثال ها را می توانید در بخش playground تست کنید.

var myVariable:Int = 42
myVariable = 50
Let myConstant:Int = 42

درمثال بالا و در خط دوم ما مقدار متغیر myVariable را از عدد ۴۲ به ۵۰ تغییر دادیم این تغییر صورت می پذیرد,پس از این خط به بعد در هر کجایی که بخواهیم از این متغیر استفاده کنیم مقدار ۵۰ را برمیگرداند.

نکته: برای عوض کردن مقدار درونی متغیر، که قبلا ساختیم،دیگر احتیاجی به نوشتن دوباره‌ی کلیدواژه ی var نیست (خط دوم).

توجه کنید،در خط سوم مثال بالا ،مقدار ثابت myconstant تغییر نخواهد کرد .پس مثال زیر هرگز اتفاق نخواهد افتاد و صرفا یک خطای رایج است:

٭ تمامی کدها و مثال ها را می توانید در بخش playground تست کنید.

Let myconstant:Int = 42
myconstant = 77

در طول دوره آموزش به مثالهایی برخواهیم خورد که از اهمیت و کاربردی بودن ثابتها شگفت زده خواهید شد،تقریبا میشود گفت بدون وجود ثابتها برنامه نویسی غیر ممکن خواهد بود.

یادآوری:دوستان عزیزی که ابتدا پست های جدید رو مطالعه میکنند،توجه کنید که برای دیدن پست های قبلی و ابتدای این دوره آموزشی، باید به پایینی ترین پست مراجعه کنید و به صفحات قبل برگردید،چرا که ترتیب کلاسها بسیار حائز اهمیت است .


< جلسه‌ی بعد

> جلسه‌ی قبل