اگر از قبل با زبانهای برنامه نویسی آشنایی داشته باشد،قطعا با واژه ی متغیر یا به زبان اصلی " Variable " ها نیز آشنایی دارید.برای کسانی که اطلاعی از این کلمه و معنی آن در زبانهای برنامه نویسی ندارند،تعریف ویکیپدیا میتواند این مفهوم را تعریف کند : یک متغیر (Variable) یک مکان در حافظه (آدرس حافظه) است که دارای یک نام نمادین با عنوان شناسه (Identifier) می‌باشد و می تواند حاوی مقدار (Value) باشد.
در ادامه مطلب همراه باشید.
بهتر است متغیر را ظرفی تصور کنید که دارای یک نام میباشد و قادر است مقداری اطلاعات را نگهداری کند.برای کار با متغیرها همیشه نیاز به ایجاد آنها داریم, در زبان swift ایجاد متغیرها ساده است.در این زبان میتوانید با کلیدواژه ی var یک متغیر تعریف و نامگذاری کنید. به مثال زیر توجه کنید:
٭ تمامی کدها و مثال ها را می توانید در بخش playground تست کنید.
  var str1 = "salam"
در مثال بالا ما ابتدا کلیدواژه ی var را به کار بردیم،سپس نام str1 را برای این متغییر تعیین کردیم و عبارت بعد از مساوی همان مقداری خواهد بود که ما سعی در ذخیره کردن آن در حافظه داریم.مقدار متغیر یا اطلاعاتی که می خواهیم متغیر برای ما نگهداری کند می تواند رشته یا عدد باشد.رشته به دنباله‌ای از کاراکترها گفته می‌شود،بنابراین هر کلمه و حتی هر متن یک رشته به شمار می‌آیند،رشته ها در اکثر زبانهای متعارف برنامه نویسی Srting نامیده میشوند.در زبان swift تعیین نوع متغیر اجباری نیست ولی بهتر است انجام شود.حالا که میدانید به متغیر های رشته ای string گفته میشود چطور میتوان در زمان تعریف و ساخت متغیر نوع آنرا نیز تعیین کرد؟خب،اینکار بسیار ساده است.با مثال زیر متوجه خواهید شد:
٭ تمامی کدها و مثال ها را می توانید در بخش playground تست کنید.
var car:String = "Ford"
مثل گذشته از کلیدواژه var استفاده کردیم ،سپس نام car را برگزیدیم و در ادامه با قرار دادن علامت دونقطه : توانستیم نوع متغیر را که از نوع رشته است به خواص این متغیر اضافه کنیم، ودر نهایت واژه ی Ford درون این متغیر گنجانده میشود.
نکته: تمامی رشته ها باید داخل علامت " " (دبل کوتیشن) قرار داشته باشند،و وجود هر مقداری(حتی اعداد) درون دبل کتیشن به معنای String بودن این مقدار میباشد.
قطعا برای برنامه نویسی صرفا رشته ها کاربرد ندارند،انواع دیگر متغیر ها به صورت زیر به کار میروند :
٭ تمامی کدها و مثال ها را می توانید در بخش playground تست کنید.
var myName:String = "sepanta"
var myNumber:Int = 2578
var myFloatNum:Float = 17/25 
var myBool:Bool = True
var myDouble:Double = 70/0

در مثال بالا Int بری اعداد صحیح،Float همچنین Double برای اعداد اعشاری به کار میروند.متغیر Bool که در اصل BooLean نام دارد می تواند تنها پذیرای دو مقدار True یا False باشد که نشان از درستی یا غلط بودن یک مقدار یا رویداد را دارد.در پست های بعدی با ثابتها آشنا خواهید شد، یادتان باشد این متغیر ها را در playground تمرین کنید و خروجی ها را مشاهده کنید. 

 

< جلسه‌ی بعد

> جلسه‌ی قبل