در این جلسه میخواهیم کمی بیشتر با رشته‌ها و اعداد آشنا شویم و با مثالهایی ساده، اما کاربردی، با چگونگی ترکیب و تبدیل رشته ها و اعداد آشنا شویم.پس در ادامه همراه باشید.

ترکیب و تبدیل متغیرها:

متغیرها و ثابت ها نگهدارنده‌ی اطلاعات مورد نیاز ما هستند، در مثال زیر ما می خواهیم یک متغیر رشته ای را با یک متغیر عددی ترکیب کنیم و در متغیر سومی آنرا ذخیره کنیم.

٭ تمامی کدها و مثال ها را می توانید در بخش playground تست کنید.

Var Label:String = "the width is :"
Var width:Int = 94
Var widthLabel:String = Label + String(width)

در مثال بالا متغیر Label حاوی مقداری رشته ای است و متغیر width حاوی مقداری عددی، در متغیر سوم "widthLabel" ما این دو متغیر را باهم ترکیب کردیم،اما به دلیل اینکه متغیر سوم در اصل یک متغیر رشته ای است، باید مقدار width را به "String" تبدیل کنیم (نمیتوان متغیر Int را درون متغیر String نشان داد) به این کار تبدیل متغیر میگوییم.

String(width)

پس با دستوربالا میتوانیم عدد درون متغیر width که 24 است را به رشته"String"تبدیل کنیم،پس با انجام این تبدیل،متغیر width مقداری رشته ای خواهد داشت که دیگر نمیتوان برروی آن محاسبات ریاضی انجام داد،اما این تبدیل فقط برای نمایش این مقدار در کنار رشته‌ی متناظر با آن اتفاق خواهد افتاد,پس اگر در ادامه  از عدد درون width برای اعمال ریاضی(جمع،ضرب،تقسیم و تفریق) استفاده کنیم،خطایی رخ نخواهد داد. همچنین ما توانستیم با علامت + دو رشته را به هم بچسبانیم.

قرار دادن متغیر درون یک متن رشته ای:

برای اضافه کردن یک متغیر درون یک متن باید از علامت ( )\ استفاده کرد به مثال زیر توجه کنید:

٭ تمامی کدها و مثال ها را می توانید در بخش playground تست کنید.

let apples:Int = 3
let oranges:Int = 5
let applesummary:String = "I have \(apples) apples."
let fruitsummary:String = "I have \(apples + oranges) pieces of fruit."

در مثال بالا تعداد سیب ها را درون رشته اول قرار دادیم "خط سوم",این رشته درون متغیر applesummary قرار خواهد گرفت, خروجی این متن به این صورت خواهد بود:

I have 3 apples.

پس ما با قطعه کد (apples)\ مقدار متغیر apples را به درون رشته applesumarry منتقل کردیم،و در خط چهارم این مثال، دو مقدار ۳ و ۵ که درون متغیرهای apples و oranges میباشد را با هم جمع کرده سپس درون رشته مورد نظر قرار دادیم.خروجی این رشته به صورت زیر خواهد بود:

I have 8 pieces of fruit.

ترکیب دو رشته :

مثال زیر نیز ترکیب دو String  را نشان میدهد:

٭ تمامی کدها و مثال ها را می توانید در بخش playground تست کنید.

var Name:String = "Ali"
var Family:String = "Ahmadi"
var myNameAndFamily = Name+" "+Family

در مثال بالا بین متغیرهای Name و Family فضایی قرار دادیم که خروجی این رشته زیباتر به نظر آید. خروجی به این صورت خواهد بود:

Ali Ahmadi

نکته: در مثال بالا متغیر myNameAndFamily با نوع خاصی ارزش گذاری نشده، ولی خطایی رخ نخواهد داد، چرا که خود کامپایلر نوع آنرا متوجه خواهد شد،در هر صورت اختصاص "نوع" به هر متغیر،توصیه میشود. همچنین فضای خالی بین دو دبل کوتیشن " " نیز, خود رشته حساب می شود و باعث ایجاد فضای خالی بین دو کلمه ی علی و احمدی شده است.

کدهای بالا را حتما در پلی گراند تست و کامپایل کنید چرا که با تمرین،میتوانید درک خودرا از رشته ها و اعداد بالا ببرید.

تمرین:سعی کنید با استفاده از دستور ()print خروجی مثالهای بالا را در کامپایلر playgroung ببینید.برای درک بهتر به مثال زیر توجه کنید:

print("i have \(apples) apples")

یادآوری:دوستان عزیزی که ابتدا پست های جدید رو مطالعه میکنند،توجه کنید که برای دیدن پست های قبلی و ابتدای این دوره آموزشی، باید به پایینی ترین پست مراجعه کنید و به صفحات قبل برگردید،چرا که ترتیب کلاسها بسیار حائز اهمیت است .


< جلسه‌ی بعد

> جلسه‌ی قبل