اضافه کردن مقداری به آرایه:
٭ تمامی کدها و مثال ها را می توانید در بخش playground تست کنید.
var Friend:[String] = ["Sepehr","Borna","Bahram"]
Friend += ["Saman"]
["Sepehr","Borna","Bahram","saman"]
با استفاده از عبارت =+ میتوان چند رشته را نیز به آرایه اضافه کرد:
Friend += ["Ali","Mohammad","Hamid"]
درتمامی زبانهای برنامه نویسی شئ گرا،اکثر اشیاء مثل آرایهها،متغیرها،ثابتها و ... دارای متدهایی هستند که کار با آنها را ساده تر می کند،در ادامه به توضیح متد ها خواهیم پرداخت،اما در ابتدای کار،شما فقط استفاده از برخی از آنها را می آموزید(درادامه خود میتوانید خالق آنها باشید).از جمله مهمترین و کاربردیترین متد برای آرایهها،متد ()append نام دارد.
نکته:نگران نباشیداز الان احتیاجی به دانستن همه متدها و چگونگی کارکردشان نیست،فقط باید این متد را به دلیل کاربرد بالایی که دارد به خاطر بسپارید.به مثال زیر توجه کنید:
var myScore:[Int] = [18,15,10,20] myScore.append(19)خب در مثال بالا ابتدا آرایهای از اعداد ساختیم به نام myScore،در خط بعد ،توانستیم با استفاده از متد ()append عدد ۱۹ را به انتهای آرایه مورد نظر اضافه کنیم.
انتقال داده بین آرایهها و متغیرها:
var Array:[String] = ["Dog","Cat","Bird"] var Animal:String = Array[0]همانطور که در قبل گفته شد به عدد هر خانه از آرایه index گفته میشود ،و index به صورت پیش فرض از عدد صفر شروع می شود.در نتیجه [0]Array اشاره به خانه ی نخست آرایه Array دارد,پس کد بالا کاملا گویای آن است که مقدار ابتدایی آرایه که "Dog" است را درون متغیر Animal ریختهایم.
حال اگر بخواهیم سه متغیر ابتدایی آرایهی خود را به متغیر myAnimal نسبت دهیم باید از کد زیر استفاده کنیم :
var myAnimal = Array [0...2]با استفاده از کد بالا توانستیم متغییرهای دارای index صفر تا سه را درون متغیر myAnimal منتقل کنیم.ولی اگر دقت کنید متوجه میشوید نوع متغیر مقصد را مشخص نکردیم،خب فکر میکنید myAnimal چه نوع متغیری است ؟ قطعا یک آرایه است،چرا که در کد بالا هر سه خانهی آرایهی Array را به myAnimal اضافه کردیم،و خود کامپایلر متوجه میشود که متغیر فعلی باید آرایه باشد.
٭ تمامی کدها و مثال ها را می توانید در بخش playground تست کنید.
let shoppingList:[String] = ["catfish","water","tulips"] shoppingList[1] = "bottle of water"
درمثال بالا ما آرایهی داریم که از 3 رشته پر شده است، در خط دوم ما سعی بر آن داریم که خانهی با [1]Index را به "bottle of water" تغییر نام دهیم ،استفاده از این تکنیک غلط نیست اما باید توجه کنید که shoppinList یک ثابت تعریف شده است.همانطور که قبلا اشاره شد ثابتها در طول برنامه تغییری نمی کنند.پس اگر بخواهیم این تغییر ایجاد شود باید آرایه را با استفاده از کلید واژه ی var به جای let تعریف کنیم،با این کار شما میتوانید مقادیر تمامی خانههای آرایه را در هر جای برنامه تغییر دهید، این مثال را در playGround تمرین کنید و به خطای خروجی توجه کنید.
*در جلسه ی گذشته چالشی برای شما طراحی شد،جواب آن به صورت زیر خواهد بود:
var Array4:[AnyObject] = [Array1,Array2,Array3]آرایه ای با نوع AnyObject میتواند هر نوع متغیری را درون خود نگه داری کند.